De grootste misverstanden rond voorrang van rechts

Auto Wetgeving en regels 2 min read

We hebben allemaal wel eens moeite met de voorrangsregels. Logisch aangezien de regels het meest complexe deel van de wegcode zijn. Het is dan ook een oorzaak van eindeloze discussies, maar dat is gedaan. Wij zetten de grootste misverstanden rond voorrang van rechts even op een rijtje. Zo helpen wij deze discussies de wereld uit.

  1. Stoppen voor fietsers/voetgangers is voorrang afstaan?
  2. Heeft een autobestuurder voorrang op fietsers of voetgangers?
  3. Hoe zit het met de voorrang van een autobus?
  4. Een bestuurder die van rechts komt en stopt.

Misverstanden voorrang van rechts

1. Stoppen voor fietsers/voetgangers is voorrang afstaan?

Een bestuurder die stopt om voetgangers of fietsers over te laten, heeft nog steeds voorrang op de wagen die van links komt. De bestuurder is nu eenmaal verplicht om te stoppen voor zwakke weggebruikers, maar behoudt de voorrang van rechts. Natuurlijk is er een uitzondering, namelijk wanneer een fietser op een fietssuggestiestrook rijdt. Dan hebben zij geen voorrang.

2. Heeft een autobestuurder voorrang op fietsers of voetgangers?

Als een bestuurder uit een straat komt gereden en er bevindt zich een fiets- of voetpad aan het einde van deze straat, want moet de bestuurder dan doen? Het antwoord is voorrang verlenen aan de weggebruikers die zich hierop bevinden. Er zijn spijtig genoeg veel bestuurders die deze regel overtreden. Dit kan het gevolg zijn van onoplettendheid. Maar er zijn chauffeurs die overtuigd zijn dat ze voorrang hebben op de voetgangers of fietsers. De regel is nochtans simpel: de weggebruiker die het manoeuvre uitvoert moet voorrang verlenen aan de andere weggebruiker.

misverstanden voorrang van rechts
source: Pexels

3. Hoe zit het met de voorrang van een autobus?

Wanneer een buschauffeur zijn halteplaats wil verlaten, moet jij als bestuurder hem ook die kans geven om dit te doen. Meer zelfs: in de bebouwde kom ben je daartoe verplicht. Dit betekent natuurlijk niet dat de buschauffeur, eens zijn richtingaanwijzers aan staan, zomaar de baan op mag draaien. Buiten de bebouwde kom moet hij de andere weggebruikers de kans geven om dit op te merken en te reageren. Een bus is en blijft een groot voertuig, dus deze situatie voorzichtig aanpakken is daarom ook belangrijk. Het komt erop neer dat een bus even goed rekening moet houden met andere weggebruikers.

4. Een bestuurder die van rechts komt en stopt.

Vroeger zou een bestuurder die van rechts kwam zijn voorrang verliezen als hij/zij stopte. Dit is sinds 1 maart 2007 niet meer het geval. Het is een van de belangrijkste wijzigingen in de voorrang van rechtsregels, en een die het minst wordt nageleefd. Het valt op dat heel veel bestuurders niet goed weten wat ze juist moeten doen als het hierop neerkomt. Terwijl de regel niet zo ingewikkeld is. De voorrangsregel geldt op elk kruispunt waar geen verkeersborden en -lichten aanwezig zijn, die de voorrang regelen.

Je zou het misschien niet verwachten, maar de Belg heeft het moeilijk met voorrang van rechts geven. Het is namelijk een van de meest voorkomende auto-ongevallen in Belgiƫ. Voor meer info kan je een kijkje nemen op Hopala.be.

auto wetgeving misverstanden regels