written by
Joran Simoens

Hoe wordt mijn bonus-malus berekend?

Autoverzekering basis Wetgeving en regels 2 min read
Je bonus-malus berekenen is niet simpel

Als je over autoverzekeringen spreekt, komt al gauw de term "bonus-malus" ter sprake. Maar wat is bonus-malus nu juist?

Bonus-wat?

De bonus-malus is een cijfer van 0 tot 22 dat verzekeraars gebruiken om de rijvaardigheid van een bestuurder uit te drukken. Hoe lager je bonus-malus, hoe rijvaardiger je bent... althans volgens verzekeraars. Je bonus-malus bepaalt in grote mate de premie die je betaalt voor je autoverzekering, zowel voor het gedeelte Burgerlijke Aansprakelijkheid als ook voor een Omnium. Maar niet bij alle verzekeraars…

Er zijn veel kleine verschillen tussen verzekeraars in de berekeningswijze van de bonus-malus alsook in de mate dat deze bonus-malus je premie bepaalt. Sommige verzekeraars gebruiken de bonus-malus zelfs helemaal niet meer en baseren zich vooral op het aantal schadevrije jaren opgebouwd in de laatste 5 jaren. Het schadeattest vormt hiervan het bewijs. Deze verschillen in berekeningswijze en in het gebruik van de bonus-malus tussen de verzekeraars kunnen voor jouw specifieke situatie wel een grote invloed hebben op de uiteindelijke premie die je zal betalen.

Hoe wordt de bonus-malus berekend?

Hieronder vind je een voorbeeld van een berekeningswijze:
1. Je start met bonus-malus 11.
2. Voor elk jaar dat je verzekerd geweest bent of dat je je rijbewijs hebt, mag je 1 punt aftrekken.
3. Voor elk schadegeval in fout in de afgelopen 5 jaar, tel je 3 (of 5*) punten bij.
Voorbeeld: een bestuurder die zijn rijbewijs 7 jaar heeft en 1 schadegeval in fout in de laatste 5 jaar begaan heeft, krijgt een bonus-malus van 7. (11 - 7 + 3 = 7)
Je bonus-malus kan niet hoger zijn dan 22. Bij sommige verzekeraars kan je wel tot -1 of -2 gaan. Dan heb je een 'joker' gekregen van de verzekeraar. In dat geval stijgt je bonus-malus niet wanneer je een ongeval in fout veroorzaakt hebt.

Wat is het verschil tussen een bonus-malus en een schadeattest?

Sommige verzekeraars werken zoals hier boven al vermeld met een schadeattest. Maar wat is dat precies? Een variant of net het tegenovergestelde van een bonus-malus? Kort gezegd is het de moderne versie ervan. Het schadeattest dient vooral als versimpeling om je premie te berekenen. Het document bevat al je ongevallen die je in de voorbije vijf jaar meegemaakt hebt. Net zoals bij de klassieke formule van een bonus-malus, levert een geschiedenis zonder ongevallen je korting op. Met een reputatie als crashpiloot zal het een (grote) toeslag betekenen.

Bij het veranderen van verzekeraar verhuist dit attest uiteraard mee. Als je in de laatste vijf jaar twee of meerdere verzekeraars hebt gekend, zul je dus ook meerdere attesten bezitten. Zo kan veranderen een goeie beslissing zijn als je ergens betere voorwaarden voor jouw situatie vindt. Vergeet dus zeker niet om online op zoek te gaan naar de beste optie en zo misschien een pak geld te besparen.

bonus-malus autoverzekering