written by
Joran Simoens

Elke lage-emissiezone in België: mag mijn auto binnen?

Wetgeving en regels 6 min read
Een lage-emissiezone: mag ik binnen?

Antwerpen was de eerste stad die een lage-emissiezone (LEZ) introduceerde. Ondertussen zijn enkele steden gevolgd, terwijl andere plannen hebben ze in de toekomst uit te rollen. Er is zelfs een voorstel om van heel Vlaanderen een lage-emissiezone te maken. In principe een goed initiatief om de luchtvervuiling aan te pakken. Toch betekent het voor veel mensen een grote last én zorgt het voor verwarring. Want hoe weet je nu of je al dan niet binnen mag in zo’n lage-emissiezone? En hebben alle steden dezelfde regels? Daarom hebben wij onderzoek gedaan naar de voorwaarden van alle steden. Zo kan je in één oogopslag zien of jij binnen mag in één van de lage-emissiezones.

INHOUDSTABEL:

1) Antwerpen

Antwerpen was de eerste stad in België om een lage-emissiezone te introduceren. Vanaf de bekendmaking hield de politie een gedoogbeleid om overtreders zo te wijzen op de nieuwe reglementen. Bij de effectieve invoering verliep het desondanks niet vlekkeloos. Veel mensen wisten nog steeds niet of ze nu al dan niet binnen mochten en kregen zo geregeld boetes. Dit bewijst de moeilijke communicatie die de zone met zich meebrengt. Dus: wie mag er nu precies binnen en wie blijft beter weg om boetes te vermijden?

Wie mag binnen?

Als u recent een nieuwe wagen hebt gekocht, hoeft u zich wellicht weinig zorgen te maken. Zelfs met een diesel kan je in de meeste gevallen nog zonder problemen door de lage-emissiezone rijden. Diesels met een Euro 4 (of een Euro 3 met roetfilter) of hoger hebben zo automatisch toegang. Bij benzinewagens is het nog makkelijker: hier mogen alle euronormen binnen Mensen met elektrische of op waterstof rijdende wagens zijn het veiligst van allemaal. Zij kunnen tijdens de ganse levensduur van de wagen zorgeloos binnen. Voor professionele voertuigen zoals hulpdiensten, uitzonderlijk transport, mobiele kranen, gehandicaptenvervoer... wordt dan weer een oogje dichtgeknepen als ze niet aan de normen voldoen.

Een andere categorie is wagens die binnen mogen na registratie. Dit geldt vooral voor toeristen (uitgezonderd Nederlanders) die met de auto door Antwerpen rijden. Daarnaast kunnen personen met een handicap een uitzondering aanvragen omdat zij meer afhankelijk zijn van hun wagen dan anderen.

Op voorhand goed informeren kan een boete verhinderen

Wie mag niet binnen?

Algemeen gezien dient de lage-emissiezone om dieselwagens te bannen uit de stad. Deze vervuilen meer dan modellen die op benzine rijden. Deze laatsten zijn echter geen garantie op inkom bij de lage-emissiezone. Het verschil is vooral de aangepaste normen. Deze zijn gebaseerd op vastgelegde cijfers van de Europese Unie en variëren van 1 tot 6. Een Euro 3 zonder roetfilter mag enkel binnen als je een toeslag betaalt. Alles onder 3 is verboden. Bij benzinewagens heb je meer geluk: hier mogen alle euronormen binnen. Alleen als je auto dateert van voor deze normen ben je niet welkom. Deze gegevens vind je in de documenten van je wagen maar kan je ook op internet vinden door je type van auto te Googelen.

Geldt dit voor altijd?

Nee, helaas. De Antwerpse lage-emissiezone houdt het hier niet bij. De normen worden namelijk verhoogd in 2020. Vanaf 1 Januari 2020 mogen voor dieselwagens enkel Euro 5 & 6 automatisch binnen in de zone. Euro 4 is enkel mogelijk met een betaalde toeslag, alles eronder is verboden. Bij benzine valt Euro 1 uit de boot, maar blijft de rest welkom. Mensen die buiten deze normen vallen en absoluut in Antwerpen moeten zijn met de auto hebben wel een alternatief. Voor €35 kan je een LEZ-dagpas kopen waarmee je zonder boete de lage-emissiezone kan binnenrijden. Deze pas kan u trouwens maximaal acht keer per jaar aankopen per nummerplaat.

Is dat alles? Nogmaals helaas. Deze verstrengingen gebeuren ook in 2025, 2027 en 2030. Uiteindelijk is het de bedoeling dieselwagens compleet te bannen. De lat voor Euronormen wordt dus steeds hoger gelegd tot ze in 2030 algemeen verboden worden. Ook voor benzinewagens zal het steeds lastiger worden, al hebben deze modellen een grotere tijdsbuffer (tenminste op dit moment).

2) Brussel

Brussel volgde Antwerpen in 2018 met hun invoering van de lage-emissiezone. Deze keer bleef het niet beperkt tot het stadscentrum, maar viel het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest eronder. In grote lijnen komen ze overeen met de voorwaarden in Antwerpen. Toch zijn er enkele verschillen omdat Brussel niet onder Vlaanderen valt en dus hier en daar haar eigen keuzes maakt.

Wie mag er binnen?

Net zoals in Antwerpen zijn de regels hier strenger voor diesels- dan voor benzinewagens. Ze baseren zich voor deze regels op de Euronormen, zoals vastgelegd door de Europese Unie. Weet u niet onder welke Euronorm uw wagen valt? Geen nood: dit kan u raadplegen in de documenten van uw wagen. Daarnaast kan u ook een online test doen die u aan de hand van uw gegevens vertelt of u al dan niet binnen mag in Brussel.

Diesels boven Euro 2 mogen in 2019 zonder problemen binnen. Bij benzinewagens is het zelfs alles boven Euro 1. Of u al dan niet met een roetfilter rondrijdt, doet er in Brussel niet toe. Ook hier ben je het zekerst met een elektrische wagen of één die op waterstof rijdt. Die mogen namelijk tijdens hun hele levensduur Brussel binnen. Andere gelukkigen zijn: landbouwvoertuigen, kampeerwagens, vrachtwagens van de categorie N2 of N3 en gemotoriseerde tweewielers van de categorie L.

Daarnaast kan je ook in bepaalde gevallen een toelating tot uitzondering vragen. Het belangrijkste voorbeeld hier is voor personen met een handicap die eigenaar zijn van een speciale parkeerkaart. Ook ‘oldtimers’ die commercieel gebruikt worden kunnen een uitzondering krijgen van de Brusselse overheid.

Wie mag er niet binnen?

Diesels met een Euro 2 of minder zijn verboden. Bij benzinewagens mag alleen de Euro 1 niet binnen. Ook als je wagen dateert uit een tijd voor de invoering van Euronormen is je passage automatisch verboden. Mocht je uit de boot vallen, bestaat er nog altijd de kans een LEZ-dagpas te kopen. Deze kost €35 en mogen acht keer per jaar gekocht worden. Zo kan je in een noodgeval nog altijd met je wagen door Brussel rijden zonder risico op een boete.

Geldt dit voor altijd?

Nee, helaas. Net als in Antwerpen worden de normen langzaam aan opgeschroefd. In Brussel is het echter niet om de zoveel jaar, maar elk jaar. Vanaf 2020 zijn bijvoorbeeld enkel Diesels met een Euronorm vanaf 4 automatisch welkom. Vanaf 2022 enkel Euro 5 en hoger. In 2025 enkel en alleen Euro 6. Zo worden dieselwagens trapgewijs verbannen uit Brussel. Benzinewagens hebben minder last van veranderingen. Tot en met 2025 zal Euro 2 en hoger toegelaten zijn. Vanaf dan moet je dus minstens een Euro 3 hebben. Wat er na 2025 gebeurt, staat nog niet vast, maar je kan er van uit gaan dat het ook bij benzinewagens steeds strengere regels worden.

3) Nieuwe lage-emissiezones in de toekomst

De LEZ in Gent vanaf 2020

In navolging van Antwerpen & Brussel zijn er verschillende Vlaamse en Waalse steden die plannen hebben om zelf een lage-emissiezone te introduceren. Deze houden in: Gent, Mechelen, Hasselt, Namen, Luik, Eupen... In het geval van de Vlaamse steden zal dezelfde methode gebruikt worden als in Antwerpen. In Gent bijvoorbeeld, die hun LEZ vanaf 2020 invoeren, gelden dezelfde normen. Zo mogen diesels pas binnen vanaf Euro 5 en benzinewagens vanaf Euro 2. Mechelen & Hasselt wachten nog even, maar zullen deze richtlijnen dus ook volgen.

Wat de Waalse steden betreft, is er nog weinig zekerheid. De Waalse overheid is wel van plan om veel strenger op te treden dan hun Vlaamse tegenhangers. Zo willen ze vanaf 2026 alle types (diesel én benzine) onder Euro 5 verbannen. Dat zou de reisjes naar de Ardennen voor veel mensen dus bemoeilijken. Deze maatregel staat echter nog niet vast, dus afwachten is de boodschap. Vanaf de richtlijnen & normen veranderen, kan je hier altijd terecht om ze te lezen!

Hieronder nog een goeie video-uitleg die kort & bondig de werking achter de LEZ uitlegt.

lage-emissiezone
Ontvang elke maand concrete tips & tricks om te besparen op je verzekeringen!
Sign up for our newsletter